الأحد، 31 يوليو 2016

https://www.youm7.com/story/2016/7/31/%D9%83%D8%A7%D8%AA%D8%A8%D8%A9-%D8%AA%D8%B3%D8%AA%D8%BA%D9%8A%D8%AB-%D9%8A%D9%86%D9%83%D9%84%D9%88%D9%86-%D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%AC%D9%89-%D8%A8%D8%B3%D8%A8%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%8A%D8%AA%D9%89/2823830

كاتبة تستغيث.. ينكلون بزوجى بسبب روايتى

http://www.youm7.com/story/2016/7/31/كاتبة-تستغيث-ينكلون-بزوجى-بسبب-روايتى/2823830#

الخميس، 21 يوليو 2016

تحريض

بتحرضينى ع الغنا؟! طب ليه؟!.. موش برضه  بتقولي حرام؟!.. 
لما الغنا يبقي حرام .. والكلمة تتحول عريضة لاتهام .. والمعني يتلفلف لفايف.. ونوره يتحول ظلام .. واما البريء يموت فطيس.. في محاكمة ممنوعة الكلام..واما اللى يعلا  ابن الحرام.. يبقي السكات موت وانهزام..
 بتحرضيني ع الغنا؟!.. وتدارى وشك مننا! وكأننا ماحناش عيالك القدام..اللى انسقوا في حضنك أمان.. خايفة الرصاص ياحلوة يصطاد الحمام .. وبتعملي موش عارفة شىء عننا.. وتلمى في المجاريح وتداوى الآلام..وكأننا بنلعبها لعبة من زمان .. عايزانى دايب في الغرام.. مغنايا بتولع شوارعك.. وتصحي للثورة اللي نام..  واما اللي حاكمك يرفع النبوت .. تقولى ع المغنى حرام..تقولى ع المغنى حرام؟!

الخميس، 12 مايو 2016

قربان شيطان

مات الوطن ولا مازال فيه الأمل؟!
ولما فيه الروح ..بتحضروا ليه الكفن؟!
نفسه الضعيف بيعافر الموت والعدم...
 لساه ممدد بعد ماانشق البدن؟!..
.بتخبوا ليه جرح الوطن اللى انقسم؟!
ساكتين ليه  لحد ما يسرى فيه العفن؟!
كل الأطبا مكبلين. مشرطهم المرمى بعيد ع الإيد.
وخيوطهم اللي هاتلئم الجرح العنيد متغلفة بصديد..
وقلوبهم اللى في الهوى دايبين. مخنوقة بالتهديد
فى كل يوم زفة لعريس أمه بتنعى وبإيه يانعى تفيد
على كل شارع يافطة مكتوبة باسم شهيد؟!
والأرزقية فى الفضا يدوروا لنا نشيد ويشبعوا تعديد؟َ
مات الوطن..خلاص.. ماعادش حضنه يضم ويوزع التنهيد؟!
ويلم عيلة العيلة ويحط نفحة جديدة فى إيدنا يوم العيد
 وترن ضحكة  جميلة يشتاقها كل بعيد.
. لساه صحيح  ياوطن واقف الهرم.
لسه الجسور ممدودة وأساسها لسه شديد
.لساه صحيح نيلك بيجرى ما انهزم..
لساه بينبض فى الوريد
لكن بدون مايصح جسمك  ننكسر..
 ما يعيشى لينا وليد
سعف النخيل فى السما يبقى  يادوب.. عودين جريد .
قربان علي مدبح  شيطان تتمد  روس حبة عبيد
.مادام رضينا نكون جميعا فتايين ..بنقول  عن ورمنا .. حميد
وبنرمي ضحكتنا العبيطة ونمشى ولا اكننا متنا أكيد..اكيد

الأحد، 24 أبريل 2016

درويش

حكايتى إيه ؟..ما تسألنيش ..أنا واحد من الدراويش..أقول واسكت وما اشرحشى ..ولما اسكت ما بانطقشى ..وقولى يفهمه الحرافيش..وفهمى عاصى ع العاصى .. ودوسة طرفى ماتجوزشى..وجرب تلمس الدرويش

الجمعة، 22 أبريل 2016

السيدة ..مازالت قادرة

السيدة التى تحاول مغادرة الفراش مستشعرة الخطر ..طوت إلى جوارها كتاب التاريخ وخرائط الجغرافيا .. وأزاحت بيدها زجاجات الدواء.. سألتنى :
ــ  هل انت خائفة ؟
دمعت عيناى ..فأيام العذاب التى مضت  استنزفت طاقتنا ..والشارع يفور ..والحلم مكسور.. والأباطرة من رحم التأليه يولدون ..والطعام شحيح والفوضى على الطريق.. 
همست مربتة على كتفى بحنو:
ــ لا تخافى .. أنا قوية
لم افهم ..لكننى اندهشت عندما  فردت عودها المحنى وانبسطت ملامحها ..وسرى الدم فى وجهها الشاحب ..واشارت لى بأصبعها أن اتبعها ..