الثلاثاء، 31 مارس 2015

الزهايمر

الشارع المخزونة فيه الذكريات
كأنه مات
حيطانه بيضا مكفنة 
وحروفه خباها السكات
كأنها فاضية السطور 
كل اللى فاضل م السؤال 
علامات
وعلى الحيطان فاضية الساعات
من غير عقارب تسرق الأوقات
الشارع المخزونة فيه الذكريات
ماعادش يجرح ضحكتى ..
وماعادش يمسح دمعتى..
 بضحكى اللى فات !

الاثنين، 30 مارس 2015

يتيم


حبيبتى ام العيون بساتين 
غصونها للقلوب شرايين
بيسحر وردها روحى
أكون من جملة المجانين 
أنا اللى مغنتى حبك
يابيت بابه مدد ياحسين
مدد ياطاهرة الميادين
با نور بالإيدين قناديل
فى نورها باتقسم نصين
مابين مجذوب على بابك
وبين غربة لإبن يتيم
مسكت فى طرف جلبابك
وماعرفتينى أبقى مين

الجمعة، 13 مارس 2015

دلوقت

وقلت :غياب الحلم  أسوأ وقت
وقلبى اللى يادوبك طفل على حيط الأمل بيشب..
وعينى اللى ماحلمت حلم وكان فيه الوجع بيدب..
وروحى اللى فى سماها سلم بلا غيمة لندفة حرب
سؤالهم كلهم  دلوقت ..
نعيش ازاى  ونتحمل فى عالم كله كرب فى كرب

يارب

انتظر فرجا  أثق أنه آت بعد كل عسر لكن قلبى مجهد.. يارب

الاثنين، 16 فبراير 2015

إستغلال ندوة للكاتبات للترويج لدار نشر خاصة في معرض الكتاب | كتبت – نفيسة عبد الفتاح | بوابة الأسبوع

لحظة سكات


لحظة سكات.. وانا وانت في المدفن. .الموت مكفن ضحكتك..والحزن جاي يحزن.. وعيال بتخطف رحمتك.. تقطم ولا ترحم.. وانا كامشة جنب تربتك.. وحيطانها مابتفصل.. بين حي طالب دفنته وبين حبيب سلم.. دمه اللى لازق فى العروق على جتته معلم ..راسم خرايط للوطن وعيون بتتعشم .. خارطة بحواريها البدن لا تسيب ولا تلملم ،   لا حلم يطرح له  أمل ولا ضى يتبسم .. والخوف بيبسط سطوته علي كون بيتعفن . لساه بيشرب دمنا.. وفي لحمنا يقسم.. لساه بيرمينا هنا.. وفي موتنا بيفنن